Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Rumah di Rimba Jaya menyembah bumi, Samy Vellu diserang 'water cannon'

Rumah di Rimba Jaya menyembah bumi, Samy Vellu diserang 'water cannon'
Nyza Ayob | Foto Wan Zahari Salleh

Tue | Oct 30, 07 | 5:41:27 pm MYT

SHAH ALAM, 30 Okt (Hrkh) - Tanpa belas, tanpa simpati, apa lagi untuk mengendahkan rayuan penduduk kampung, akhirnya penduduk Kampung Rimba Jaya, dekat sini menerima nasib yang sama seperti penduduk Kampung Berembang.

ImageMenurut laporan seorang penduduk yang menghubungi Harakahdaily sebentar tadi, kira-kira jam 6.20 pagi, anggota polis, Polis Simpanan Persekutuan (FRU), pasukan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dengan lima buah jentolak memasuki kawasan perkampungan.

Sementara itu, sekatan jalan raya diadakan di beberapa tempat masuk. Manakala kira-kira jam 7.30 pagi operasi perobohan dilakukan. Sehingga jam 8.55 pagi, semua rumah yang dihuni oleh 274 keluarga telah dirobohkan.

Pada 3 Oktober lalu, Mahkamah Tinggi Shah Alam memutuskan rayuan penduduk agar tidak dilakukan perobohan ke atas rumah mereka ditolak.

Justeru pada 9 Oktober, Badan Bertindak Penduduk telah menghantar surat rayuan kepada Menteri Besar Selangor agar memberi kelonggaran terhadap hukuman perobohan rumah-rumah mereka.

Bagaimanapun pada 19 Oktober, penduduk menerima surat yang dialamatkan kepada peguam mereka, Teng Chang Khim & Co dan mereka diarahkan berpindah pada atau sebelum 26 Oktober.

ImageSelain meminta ditangguhkan sehingga 30 Disember kerana anak-anak akan menghadapi peperiksaan, mereka juga merayu sebagai penyokong Barisan Nasional (BN), agar jasa mereka dikenang di atas sokongan tersebut dengan memberi kelonggaran perobohan.

Sementara itu, wartawan Harakahdaily ketika sampai di lokasi kejadian melaporkan pada jam 1 tengahari Ketua Penerangan PAS Shah Alam, Isma Mohd Ali, dan Jawatankuasa Badan Bertindak Penduduk Kampung Rimba Jaya bersama Bendahari PAS, Dr Hatta Ramli bermesyuarat dan mencapai kata sepakat agar Surau Al-Ijtimaiah di kampung berkenaan dirobohkan secara baik dengan segala kayu serta peralatannya akan digunakan untuk pembinaan surau baru Maahad Tahfiz A-Mukri, Puchong.

Dan sebaik sahaja masuk waktu zohor, mereka bersembahyang berjemaah yang merupakan solat jemaah terakhir di surau tersebut. Turut kelihatan menunaikan solat tiga orang penguatkuasa MBSA manakala kira-kira 300 orang penguatkuasa yang lain hanya berehat di sudut surau serta berlegar di sekitar kawasan kampung tersebut.

Sementara itu, Ketua Penerangan KeADILan, Tian Chua turut bertanya khabar nasib yang menimpa penduduk.

ImageManakala pada jam 1.50 petang tadi, setelah perbincangan dengan pegawai penguatkuasa, mereka telah bersetuju surau dirobohkan secara 'manual'.

Dan dalam perkembangan lain,kaum India di kawasan perkampungan tersebut tetap berkeras mempertahankan agar kuil Sri Maha Mariammah tidak dirobohkan walaupun dirahkan oleh pihak polis.

Keadaan pula mula menjadi gawat dan kecoh apabila kaum India dari kawasan lain mula berkumpul di perkampungan tersebut untuk mempertahankan kuil mereka.

Ketika laporan ini disampaikan, mereka dikatakan sedang membuat benteng sampah dan manusia untuk mengelak daripada diserang daripada pihak FRU.

ImageNamun, pihak polis tetap menerima arahan agar menyerbu dan merobohkan kuil berkenaan.

Dalam pada itu, kanak-kanak dan golongan ibu turut sama berkumpul dan berdoa di kuil tersebut.

Dan pada jam 3.30 petang tadi, pihak FRU cuba mara dan pergerakan mereka telah dihalang apabila kaum India di kampung tersebut meletakkan sebuah lori di hadapan pintu masuk kuil mereka.

Pada jam 4 petang tadi, keadaan agak genting apabila FRU tetap menceroboh masuk, dan ditentang oleh penduduk yang cuba mempertahankan kuil mereka.

Dalam pada itu, Presiden MIC, Dato' Seri Samy Vellu yang diiringi pimpinan MIC yang lain, tiba di tempat tersebut.

Bagaimanapun, sewaktu sedang berunding dengan penduduk India dalam kuil tersebut, beliau turut dihambur dengan 'water cannon' sebelum sempat dilarikan oleh pengikut-pengikutnya.

Image Keadaan menjadi tegang apabila penduduk dan pihak MBPJ saling membaling batu. Dalam kejadian tersebut, beberapa orang penduduk mengalami kecederaan.

Sungguhpun berkeras agar kuil mereka tidak dirobohkan, kelihatan beberapa orang di kalangan mereka cuba 'menyelamatkan' barang-barang di dalam kuil tersebut.

Akhirnya, setelah keadaaan reda pihak berkuasa telah menunda operasi merobohkan kuil setelah Samy Vellu campurtangan dalam konflik perobohan kuil Hindu. - mks

Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Rumah di Rimba Jaya menyembah bumi, Samy Vellu diserang 'water cannon' | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top