Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Gamis akan pimpin mahasiswa ke Perhimpunan Rakyat

Gamis akan pimpin mahasiswa ke Perhimpunan Rakyat
Intan Abdullah
Mon | Nov 05, 07 | 10:56:43 am MYT

KUALA LUMPUR, 5 Okt (Hrkh) - Sempena Perhimpunan Rakyat pada 10 November ini, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) dan seluruh penyokong Pro-Mahasiswa akan turut serta sebagai satu tindakan sivil dan tanggungjawab sosial untuk membawa suara rakyat menuntut pemulihan demokrasi secara telus dan adil.

Menurut jurucakapnya, Meor Affandi Meor Azizan, Gamis melihat perhimpunan ini sebagai salah satu agenda penting untuk menyeru rakyat membuat perubahan dalam sistem politik dan bentuk pentadbiran kerajaan.

"Di samping itu, Gamis juga menolak dan 'membakul sampahkan' pemimpin yang hanya mementingkan nasib keperluan diri dan keluarga semata-mata sehingga mengabaikan amanah untuk menjaga kebajikan dan memimpin rakyat ke arah kesejahteraan dan keadilan seluruh rakyat," demikian petikan kenyataan akhbar yang dihantar kepada Harakahdaily.

Sementara itu, Gamis turut menyatakan pendapat mengenai Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) bahawa sekatan Auku akhirnya akan melahirkan produk mahasiswa yang tidak demokrat dan apatetik terhadap kepentingan rakyat, agama dan negara.

"Auku yang digubal dan dipinda sebenarnya bukan bertujuan untuk mengurus tadbir universiti dan disiplin mahasiswa dengan lebih sistematik dan efisyen. Bahkan, ia merupakan satu modal dan motif politik kotor yang dijadikan senjata kerajaan untuk melumpuhkan dan melenyapkan salah satu kumpulan pendesak golongan rakyat iaitu mahasiswa lantaran kebangkitan dan kesedaran mahasiswa yang pada satu ketika dulu menjadi satu bayangan paranoid kepada pemerintah," tambahnya.

Untuk itu, Gamis dengan penuh rasa keinsafan dan rendah diri akan memimpin Pro Mahasiswa untuk bersama-sama menuntut perubahan demi memartabatkan agama, menjamin hak-hak rakyat tanpa mengira bangsa dan menjaga kedaulatan negara.

"Auku mesti dirempuh!" tegas Meor.

Tambahnya, setelah bergelumang dengan ketempangan dan penguburan demokrasi kampus sama ada kebebasan mahasiswa mahupun sendi Pilihan Raya Kampus, kini Pro-Mahasiswa merasakan ia satu kewajipan untuk menyahut cetusan momentum bagi menuntut pemulihan demokrasi secara berakar umbi di kampus dan seterusnya di Malaysia.

Menurutnya, ini kerana Pilihan Raya Kampus (PRK) 2007 telah menggambarkan satu model demokrasi yang buruk dan semakin parah dalam keadaan pihak kerajaan dan universiti bersetuju untuk mengadakan PRK setiap tahun sebagai simbolik demokrasi.

"Namun ia tidak ubah daripada sekadar menjadi barang dagangan lapuk yang tidak mempunyai nilai intelektual dan komersial," tambahnya lagi.

"Bagaimana boleh wujud sistem pengundian elektronik (e-voting) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Universiti Putra Malaysia? Sistem pengundian elektronik tidak dapat dibuktikan ketelusannya. Bagaimana mahasiswa ingin memastikan bahawa tidak akan berlaku sebarang penyelewengan ketika proses pengundian dan perkiraan undi dijalankan? Sedangkan paling tidak pun Suruhanjaya Pilihan Raya Umum (SPR) Malaysia menggunakan peti undi lutsinar untuk membuktikan pengundian secara telus, inikan pula pengundian yang dibuat secara maya," hurai beliau menceritakan insiden yang dirakamkan dalam PRK yang lalu.

Jelasnya lagi, demokrasi PRK juga terus dicemari dengan insiden pengundi hantu di Kolej Kediaman ke-12, Universiti Malaya sehingga menyebabkan pengundian semula terpaksa dijalankan semula dibuat beberapa hari selepas hari pengundian yang berlangsung serentak di seluruh IPT pada 2 Oktober.

"Ini diikuti dengan situasi di UIAM yang mengadakan proses penapisan ketat calon-calon yang mahu bertanding dengan mewujudkan proses 'public speaking', sesi temuduga bersama dekan fakulti serta perlu menghadiri taklimat khas bersama Rektor dan Presiden UIAM sebagai salah satu syarat yang wajib diikuti. Namun, perkara yang tidak dapat difikirkan ialah apabila penamaan calon diadakan semula dengan alasan yang tidak munasabah setelah pro-mahasiswa dilihat mempunyai peluang yang cerah untuk menang mudah pada sesi penamaan calon kali pertama. Semuanya ini hanyalah secebis bukti kebobrokan demokrasi di kampus,"ulas Meor.

Walau apapun katanya, Gamis tetap meyakini bahawa demokrasi di tanah air ini dapat dikembalikan dan dimurnikan berdasarkan prinsip-prinsip serta nilai-nilai sebenar demokrasi.

"Intipati demokrasi yang menjamin hak-hak rakyat juga adalah sebahagian daripada pengolahan ilmu-ilmu Islam dan kemanusiaan," katanya.

Menurutnya, berdasarkan teori ini, Gamis akan terus komited untuk mengembalikan keadilan dan menentang sebarang bentuk ketidakadilan dan kezaliman yang berlaku.

Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Gamis akan pimpin mahasiswa ke Perhimpunan Rakyat | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top