Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Menagih Janji Tuhan

Oleh: Ust Mohd Ropi
21 November 2007

Rasulullah SAW pernah bersabda;“ Konstantinople akan jatuh di tangan seorang pemimpin sebaik-baik pemimpin, rakyatnya sebaik-baik rakyat dan tenteranya sebaik-baik tentera”

Para sahabat dan pejuang Islam berlumba untuk mengejar janji Allah tersebut. Saiyidina Abu Ayub Al Anshari ra ketika berusia 81 tahun syahid di tepi benteng kota Konstantinople. Beliau dan tenteranya tidak berhasil mengejar janji Allah yang diucapkan Rasulullah tersebut. Namun kisahnya juga menepati hadis Rasulullah yang telah diberi Allah wahyu yakni mengetahui perkara-perkara ghaib yang bakal terjadi. Baginda pernah bersabda:

“ Akan ada seorang sahabatku yang pusaranya di tepi kota Konstantinople”

Ternyata jadual Allah yaitu penaklukan kota tersebut, terjadi setelah 700 tahun kemudian di tangan Sultan Muhammad Al Fateh.

Suatu hari, Sultan Murad [ayahanda beliau] berkata kepada Syamsuddin Al Wali [ seorang Syeikh tarikat Naqsyabandiah, berketurunan Rasulullah dan bekas murid Syeikh Bahaudin dari Bukhara]

“ Tuan, tolong doakan moga-moga kota Konstantinople itu jatuh ke tangan saya”

Syamsuddin Al Wali menjawab,

“Bukan di tangan tuan, tetapi di tangan anak yang ada dalam buaian itu” menunjukkan kepada Sultan Muhammad Al Fateh yang masih bayi semasa itu.

Pada masa itu, Konstantinople merupakan ibukota dari kerajaan Romawi yang pada saat itu menjadi superpower dunia. Jadi menurut ilham Syamsuddin Al Wali yang didapati dari Allah, bayi itulah orang yang disebut hadis tersebut.

Kerana keyakinan Sultan Murad dengan hadis itu, maka ia menyerahkan anaknya untuk dididik oleh waliAllah tersebut. Sejak itu Sultan Muhammad Al Fateh dididik dengan disiplin tarekat yang tinggi. Walaupun tinggal di istana, tetapi hidupnya sengaja disusah-susahkan.Dia dilatih hidup miskin dalam kekayaan.Untuk mendidiknya dalam ilmu peperangan, beberapa panglima yang berpengalaman didatangkan oleh ayahnya ke istana.

Hasil didikan ini menjadikan beliau seorang yang mempunyai keperibadian yang unggul. Beliau menjadi Sultan menggantikan ayahandanya semasa berusia 19 tahun. Dia merupakan cendikiawan di zamannya, dan sudah menjadi tradisinya mengumpul para ulama, saintis, cendikiawan dan pakar teknologi untuk berdiskusi dan mengkaji berbagai permasalahan. Sifatnya tenang, berani, sabar menanggung penderitaan, tegas dalam membuat keputusan dan mempunyai kemampuan mengawal diri [self control] yang luar biasa.

Kemampuannya dalam memimpin dan mengatur pemerintahan sangat menonjol. Jiwanya sangat tegas bila berhadapan dengan musuh dan lembut bila berhadapan dengan rakyatnya.

Gurunya, Syeikh Syamsuddin Al Wali telah memberi kefahaman kepadanya bahawa beliaulah yang akan merealisasikan hadis Rasulullah SAW di atas.Beliau sangat yakin dengan berita ghaib yang diterima gurunya ini.

Tetapi beliau tidak hanya tinggal diam dan berdoa sahaja menanti takdir. Beliau didik pula rakyatnya menjadi sebaik2 rakyat. Dia menyedari bahawa hanya pemimpin dan tentera yang bertaqwa sahaja yang akan mendapat bantuan Allah SWT, sesuai dengan Firman Allah:

“ Allah menjadi pembela bagi orang yang bertaqwa”


Beliau dapat menawan kota itu 2 tahun kemudian setelah naik tahta menjadi Sultan, ketika berusia semuda 21 tahun. Baginda punya sikap lemah lembut dan toleransi yang sangat mengkagumkan.

Semua rakyat diberi kebebasan beragama. Orang-orang Nasrani diberi kebebasan untuk menentukan ketua gereja mereka sendiri. Paderi inilah yang bertugas menjaga kesejahteraan kaumnya sendiri. Paderi ini setaraf dengan kedudukan menteri di dalam kerajaan kekhalifahan Bani Uthmaniah [ Ottoman Empire].

Negara Islam seperi itulah yang selamat dan menyelamatkan serta aman makmur, hingga orang2 bukan Islam merasa bahagia serta berlumba2 untuk menjadi rakyat negara Islam.

Tegasnya, hadis tentang kejatuhan Kota besar tersebut memberi gambaran umum akan terjadinya sesuatu perkara yakni ditunjukkan secara umum, sedangkan ilham [berita ghaib] yang tercetus dari pribadi solihin tertentu serta bertaqwa terus menjurus kepada maksudnya secara tepat dan khusus.
Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Menagih Janji Tuhan | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top