Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Adnan Yaakob terpelanting, Jamaluddin Jarjis calon MB Pahang?

Adnan Yaakob terpelanting, Jamaluddin Jarjis calon MB Pahang?
Fuad Rahim Wed Feb 20, 08

Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Dato' Seri Dr Jamaludddin Jarjis disebut-sebut bakal menjadi Menteri Besar (MB) Pahang, menggantikan Dato' Seri Adnan Yaakob selepas pilihan raya umum kali ini, jika BN masih memerintah, dipercayai usaha memperukuhkan kedudukan Timbalan Perdana Menteri (TPM), Dato' Seri Najib Tun Razak.

Jamaluddin yang juga Ahli Parlimen Rompin dikatakan 'orang Najib' yang dinaikkan dalam politik oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, menjadi Menteri Kewangan Kedua.

Sebaik sahaja Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri, Jamaluddin ditukarkan ke Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, menggantikan Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin yang dilantik menjadi Menteri Pertanian.

Jamaluddin tidak lama di kementerian itu apabila selepas pilihan raya umum 2004, di pindahkan ke kementerian sekarang.

Dalam politik Umno di Pahang, Jamaluddin menerajui Umno Bahagian Rompin apabila dia menewaskan bekas Timbalan Menteri Besar, Dato' Hasan Arifin. Sebelum itu, Jamaluddin adalah Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Pekan.
Disebabkan Najib mahukan dia bertanding Parlimen, maka Jamaluddin diletakkan bertanding di Parlimen Rompin menggantikan bekas Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Dato' Mohd Amin Daud.

Sejak itu, Jamaluddin memasang cita-cita untuk menawan politik Pahang dengan menyingkirkan Hasan dan kini berjaya mengenepikan Adnan Yaakob yang dikatakan orang kuat Perdana Menteri.

Jamaluddin dipercayai akan membuat rombakan besar-besaran Exco Pahang dan beberapa kawasan Umno diramalkan terlepas ke tangan pembangkang kali ini ekoran protes penyokong Adnan yang tidak bersetuju dengan perubahan ini.

Dalam pilihan raya umum 1999, Pahang adalah antara negeri yang berjaya ditembusi Pas dan PKR selain kerusi DAP di Triang.

Najib sendiri nyaris-nyaris tidak bergelar YB apabila dia hanya menang dengan undi pos berjumlah 231.

Beberapa pmindahan pengundi terpaksa dilakukan selain merubah kawasan pilihan raya Parlimen Pekan, kem tentera dimasukkan di bawah kawasan tersebut.

Tidak hairanlah kalau dalam pilihan raya umum 2004, majoriti Najib bertambah besar kerana hal ini.

Jika semua berjaya diatur, tIdak mustahil kekuatan Najib di Pahang akan memudahkan lagi Najib untuk merebut kerusi Presiden Umno selepas ini, jika pun tidak untuk 'menjamin' dia terus kekal sebagai Timbalan Presiden tanpa ganggu gugat. - mr
Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Adnan Yaakob terpelanting, Jamaluddin Jarjis calon MB Pahang? | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top