Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Anugerah Allah SWT

By: Fateh al-Qarni: 16.05.08

Pada tanggal 5.05.08 insan yang ku sayangi telah dikejarkan ke hospital, kerana didapati tekanan darahnya rendah akibat dari kandungan. Aku kesunyian bersama seorang putera dan dua orang puteriku omaraziz, afiqah da
n sumayyah. Kesunyian kami amat terasa, sehinggakan kami berempat tidur sekatil, bertapa sunyinya kami tanpa insan tersayang.

Puteriku sumayyah adalah anak bongsu dari tiga beradik, yang tidak henti-henti bertanyakan bila ummi nak balik, sayu hati memandang raut wajahnya. Kerana dialah antara yang paling manja dangan ku. Aku seperti biasa meneruskan tugas harianku, sebaik saja selesai tugas, kami berdua akan terus melawati insan yang kami sayangi ini. Terubatlah juga hati sumayyah buat seketika bila bersama umminya.

Pada tanggal 7.05.08 aku melihat raut wajah putera dan puteriku ini bertapa gembiranya mereka, bila ummi yang disayanggi kembali kepangkuan mereka. Disaat itu dapat dilihat bertapa kasih sayangnya antara kami sekeluarga. Seperti biasa rumah kami kembali dengan riuh rendah serta kenakalan puteriku sumayyah, yang seringkali bertanyakan bila ummi mahu bawa balik baby....sumayyah nak babylah ummi, sumayyah nak jadi kakak. Itulah pertanyaan yang seringkali keluar dari mulutnya. Dalam keriuhan kami, tiba-tiba insan yang kami sayanggi ini dikejarkan lagi kehospital pada 9.05.08. Sekali lagi kami dalam kesunyian. Penantiaan kami untuk melihat seorang baby masih belum kesampaian, bila insan yang kami sayangi kembali kepangkuan kami tanpa membawa pulang seorang baby. Raut wajah putera dan puteriku gembira bila melihat wajah ummi mereka. Disebalik kegembiraan tersimpan sebuah penantian dan kesediahan, bila melihat kesakitan yang sedang ummi pikul.

Namun ini semuanya adalah anugerah dari Allah SWT. Pada tanggal 15.05.08 jam 5.20pagi aku telah dikejutkan oleh isteriku dari tidur. Katanya kepada aku jom kita ke hospital ungkapan yang sungguh tenang dalam keadaan kesakitan. Hebatnya engkau seorang isteri. Aku mula berfikir sejenak....macam mana anak-anak, jam menunjukkan pukul 5.32 minit pagi sempat ke tak untuk menghantar anak-anak kesekolah dan adakah aku akan tinggalkan mereka bertiga dengan mengunci pintu rumah dalam keadaan mereka masih tidur. Lalu aku membuat keputusan dengan bertawakal kepada Allah untuk terus kehospital tanpa membawa ketiga-tiga anakku. Dalam perjalanan ke hospital seorang isteri kepada tiga orang anak, menasihati aku dengan katanya..............abang hantar rohaya ke hospital lepas tu abang balik uruskan anak-anak dan selesaikan kerja abang. Selesaikan kerja abang dulu nanti baru datang. Pasal rohaya abang jangan bimbang, Insyaallah semuanya selamat.

Sebaik saja sampai ke hospital, aku terus mendaftar masuk ke wad. Setelah selesai beberapa perkara di hospital aku pun balik tanpa melihat wajah isteriku yang telah dimasukkan ke wad kecemasan bagi menguruskan anak-anak. Sebaik sahaja sampai dirumah jam handpon menunjukkan pukul 6.20pagi. Aku pun tergesa-gesa kejutkan anak-anak kesekolah dan aku terus dengan tugas harianku menghantar budak-budak kesekolah. Dalam perjalanan dengan tugas ku, aku menerima panggilan dari isteri ku, yang menyatakan Alhamdulillah rohaya telah selamat melahirkan seorang baby lelaki pada jam 6.28pagi. Disaat itu hilang segala mengantuk dan letih.....Terima kasih Allah diatas kurniaan ini serta kesihatan yang Engkau berikan kepada ibu dan anakku ini. Semoga dengan kurniaan seorang lagi putera ini, dapat Engkau menambahkan lagi kasih sayang antara kami amin.

Inilah sebahagian gambar puteraku.








Tujuan saya tulikan coretan ini adalah untuk mengenang pengorbanan seorang ibu dalam mengharunggi detik kesakitan serta keperitan semasa kandungan sehingga menanti saat kelahiran. Bertapa susah payahnya mereka dalam mengharuggi semua ini. Untuk peringatan bagi diri saya dan juga sahabat sekalian, sama-samalah menghargai pengorbanan seorang isteri.


Sedar atau pun tidak, hakikatnya seorang ibu adalah madrasah.
Berjayanya ibu-ibu di Palestin melahirkan anak-anak
yang memerangi senjata Israel dengan hanya seketul batu
dan melahirkan anak-anak yang penuh dengan jiwa jihad.

Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Anugerah Allah SWT | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top