Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Hakikat Ilmu Dan Adab Bersama Ulamak

Oleh: Ust. Nik Bakri Nik Mat

Selasa 03 June 2008

Bahagian 2


Hakikat Ulama’


Adapun pengertian ulama’ pada pandangan Islam ialah sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah Ta’ala dalam firmanNya:


إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ


Maksudnya:

"Sebenarnya yang amat merasa bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah dikalangan hamba-hambaNya yang bergelar ulama’. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun".

Surah Fathir: 28


Inilah yang dikatakan hakikat ulama’ pewaris Nabi s.a.w. Mereka adalah hamba-hamba Allah yang di i’tiraf oleh Allah Ta’ala sendiri mempunyai sifat yang benar-benar takut kepada Allah Ta’ala. Mereka tidak akan sewenang-wenangnya melakukan apa yang bercanggah dengan kehendak Allah dan RasulNya serta tidak akan menyampaikan ilmu yang tidak diredhai oleh Allah dan RasulNya. Maka kita hendaklah betul-betul beradab semasa berada dalam majlis-majlis mereka kerana, mereka amat dimuliakan oleh Allah Ta’ala.


Para ulama’ adalah terlalu mulia dan tinggi sehingga diangkat kedudukan para ulama’ kepada beberapa darajat. Firman Allah Ta’ala:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ


Maksudnya:

“Wahai orang-orang yang beriman! apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. dan (ingatlah), Allah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa yang kamu lakukan”.

Surah Al-Mujadalah: 11


Para ulama’ juga telah dii’tiraf oleh Rasulullah s.a.w sebagai pewaris para Ambiya’. Ianya dinyatakan dalam sebuah hadis.


عَنْ أَبِى الدَّرْدَاءِ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ :

وَإِنَّ الْـعَالِمَ لَيَسْتَغْفِرُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ حَتَّى الْحِيْتَانُ فِي الْمَاءِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْـقَمَرِ عَلَى سَائـِرِ الْكَوَاكِبِ وَإِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ إِنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِيْنَارًا وَلَا دِرْهَامًا وَإِنَّمَا وَرَّثُوا الْـعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِـرٍ .


Maksudnya:

Daripada Abu Darda’ r.a berkata: Aku mendengar daripada Rasulullah s.a.w bersabda: “Dan sesungguhnya seorang alim itu dipohon keampunan kepadanya oleh sesiapa yang berada dilangit dan di bumi sehingga ikan-ikan di laut. Kelebihan seorang alim dibandingkan dengan seorang abid seumpama kelebihan bulan dibandingkan dengan semua bintang-bintang. Dan sesungguhnya para ulama’ adalah pewaris para Nabi dan sesungguhnya para Nabi tidak meninggalkan dinar ataupun derham, akan tetapi mereka meninggalkan ilmu. Maka sesiapa yang mendapat ilmu, dia mendapat habuan/bahagian yang banyak”. (2)

(Riwayat Imam Abu Daud & Imam Tirmizi)


Renunglah sebuah hadis yang menggambarkan amaran keras daripada Nabi s.a.w kepada sesiapa yang tidak beradab dengan para ulama’ iaitu untuk bersaing atau menunjukkan kehebatan dengan ulama’.


Sabda Nabi s.a.w:


مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُفَاخِرَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ لِيُمَارِىَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ لِيَصْرِفَ بِهِ وُجُوْهَ النَّاسِ أَدْخَلَهُ اللَّهُ النَّارَ .


Maksudnya:

“Sesiapa yang menuntut ilmu dengan maksud untuk bersaing dengan para ulama’ atau untuk mujadalah (berdebat) dengan orang jahil atau untuk mengambil(menarik) perhatian orang ramai, maka dia akan dimasukkan kedalam neraka”.(3)



Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Hakikat Ilmu Dan Adab Bersama Ulamak | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top