Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Lompongnya pertahanan Islam kita

Oleh :Roslan sms

19 Ogos 2008 :Selasa

Sebagai seorang Islam sudah pastilah berita yang kita terima dari Kuantan sebagaimana dilaporkan dalam akhbar-akhbar tempatan hari ini merentap jantung dan perasaan kita. Menurut laporan Mahkamah Tinggi Syariah di sana telah membenarkan Or Boon Hua atau Jeffrey Or Abdullah, 36 untuk keluar dari Islam.


Or menurut fakta kesnya memeluk Islam pada 20 Januari 1994 semata-mata untuk memudahkannya mengahwini seorang gadis Muslim. Pada 16 November 1996 beliau telah mengahwini gadis pilihannya itu tetapi kira-kira 5 tahun kemudian telah menceraikannya setelah memperolehi 2 orang anak. Or setelah itu dikatakan telah kembali kepada kepercayaan asalnya termasuk berkunjung ke tokong, makan babi, minum arak, berjudi dan melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan syarak.

Menurut laporan juga sepanjang perkahwinannya itu Or tidak pernah mempelajari apalagi mengamalkan ajaran Islam.

Hakim Datuk A. Rahman Yunus ternyata tidak mempunyai pilihan, lantaran kelompongan peruntukkan undang-undang Islam yang sebenar dalam apa yang kita amalkan, lalu terpaksa membenarkan permohonan Or ,saya percaya demi mengelakkan mudharat yang lebih besar kepada Islam. Malah Rahman mengakui beliau bersedih kerana terpaksa membuat keputusan itu.

Jadi siapakah yang patut dipersalahkan?

Ternyata dengan perkembangan kes ini, sesiapa sahaja boleh keluar-masuk Islam atas alasan tidak lagi mengamalkannya. Islam sudah menjadi agama “singgahan” bagi mereka yang mahu berkahwin gadis Melayu atau wanita Muslim. Selepas bosan, bolehlah ceraikan wanita itu dan pilih untuk keluar agama, betapa hina dan hodohnya Islam?!!

Semua pihak perlu mengambil iktibar dari kes ini terutama pihak Jabatan Agama negeri-negeri dan badan-badan serta NGO Islam. Dua usaha bersepadu perlu kita laksanakan dengan serius iaitu pertama memastikan yang syarat-syarat ketat dikenakan sebelum seseorang itu dibenarkan memeluk Islam. Pastikan ia diberi ilmu dan pendedahan, pastikan ia serius dan benar-benar faham. Keduanya undang-undang murtad ini perlu diperkenalkan demi membela maruah dan nama baik Islam agar tidak ada lagi petualang seperti Or ini yang akan mengambil kesempatan mempermain dan memperalatkan Islam.

Satu indidvidu telah berjaya murtad lantaran lompongnya pertahanan Islam kita, soalnya berapa ramaikah lagi nanti yang akan murtad, dan apakah kita sekadar diam berpeluk tubuh berpuas hati?

Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Lompongnya pertahanan Islam kita | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top