Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Peristiwa-Peristiwa Penting di Bulan Ramadhan

Oleh: Fateh Al Qarni

11 September 2008 :Khamis


Bahagian 3


16. 15 Ramadhan 1414 H : Pada tanggal ini seorang Yahudi menyerang masjid Haram Ibrahimi di kota kholil Palestin kemudiannya menembak jema’ah yang sedang solat Subuh secara membabi buta sehingga banyak yang mati. Namun amat dukacita sekali, pihak Israel tidak mengakui kesalahan itu. Bahkan mereka mengeluarkan kenyataan bahawa orang itu berpenyakit jiwa@orang gila yang tindakannya tidak boleh dipertanggungjawabkan.



17. 16 Ramadhan 727 H : Pada hari ini bertepatan dengan 5 Ogos 1327 M, Syeikh Kamaluddin Muhammad bin Ali bin Abdul Wahid bin Abdul Karim Al Anshori Azzamalkany seorang Ulama Fiqh Madzhab Syafi’i di Damaskus meninggal dunia. Beliau meninggal di Bilbis lalu dibawah ke Kaherah untuk dimakamkan berdekatan dengan makam Imam Syafi’i.

18. 17 Ramadhan 2 H : Peperangan Badar Kubro. Pada hari ini kaum muslimin dibawah pimpinan Nabi Muhammad SAW berhasil mengalahkan pihak Musyrikin dalam perang Badar.

19. 17 Ramadhan 40 H : Pada hari ini pula Imam Ali bin Abi Thalib RA wafat kerana ditikam dengan pisau beracun oleh Abdurrahman bin Muljam Al Khariji.

20. 18 Ramadhan 21 H : Pada hari ini Panglima Khalid bin Al-Walid salah seorang sahabat terkemuka yang terkenal dengan keberaniannya dalam berbagai peperangan baik sebelum Islam atau sesudahnya meninggal dunia. Beliau memeluk Islam setelah perjanjian Hudaibiyah pada tahun 7 H. Umar bin Khatab ra memimpin salat jenazah beliau lalu dimakamkan di Hims dan ada pula yang mengatakan di Madinah.

21. 19 Ramadhan 1213 H : Pada hari ini Napoleon Bonaparte beserta pasukannya melakukan ekspedisinya ke Mesir dikawasan Ghiza, usaha ini mengalami kegagalan sehingga pada tanggal 23 Ramadhan seluruh pasukan meninggalkan Mesir menuju wilayah Syam.

22. 10 Ramadhan 8 H : Pembukaan Kota Mekah. Rasulullah SAW keluar bersama 10 ribu pasukan perang dari kaum Muhajirin dan Ansar menuju Makkah untuk membebaskannya dari kemusyrikan. Faktor keberangkatan beliau disebabkan serangan yang dilakukan kabilah Bani Bakar sekutu kaum Quraisy terhadap sekutu Rasulullah SAW kabilah Khuza’ah yang melanggar perjanjian Hudaibiyah yang telah disepakati antara kaum Quraisy dengan Rasulullah SAW. Usaha ini berhasil dengan jayanya tanpa melalui peperangan. Tatkala Fathul Makkah itu Rasulullah SAW berdiri dihadapan kaum musyrikin Makkah seraya berkata, “ Menurut kalian semua apa akan saya lakukan sekarang ?” Mereka menjawab, “ Kebaikan, karena engkau adalah saudara yang baik berasal dari keturunan baik, jika engkau memaafkan kesalahan maka itu harapan kami, akan tetapi jika engkau membalas dendam maka itu sangatlah wajar kerana kami pernah berbuat jahat kepadamu. Akhirnya Rasulullah SAW bersabda, “ Pergilah, sekarang kalian bebas, aku hanya ingin mengatakan apa yang pernah dikatakan saudaraku Yusuf ; tidak ada celaan bagi kalian, semoga Allah mengampuni kalian sesungguhnya Dia maha pengasih.”

Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Peristiwa-Peristiwa Penting di Bulan Ramadhan | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top