Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Orang Yang Baik Budi Pekerti

Hendaklah berfikir dua kali sebelum berbicara, kerana telinga dan lidah hanya satu. Orang bijaksana selalu berlidah di hati, sedangkan orang jahill berhati di lidah. Kerana itu yang berkata, hati, bukan lidah. Orang yang sedang marah yang berkata hatinya bukan lidahnya. Berfikir itu pangkal kemanusian, dan dengan berfikirlah merupakan kelebian manusia dari haiwan.


Hilang nikmat kerana tidak bersyukur, hilang kekuatan kerana permusuhan, hilang kekuasaan kerana kelalaian dan hilang pengaruh kerana lemah.

Yang paling dibenci oleh masyarakat ialah: orang tua yang tidak ingin meninggalkan dunia sedangkan dunia telah meninggalkannya.

Keimanan itu membawa manusia bersih hatinya, jinak jiwanya, lemah lembut bicanya, hidup sabar, pemaaf dan baik sangka.

Kita tidak perlu menyesal kalau orang lain tidak mengetahui pengetahuan kita, kita harus bersusah hati kalau kita tidak mengetahui pengetahuan orang lain.

Kalau hendak mengurus diri sendiri harus mempunyai keketapan hati. Kalau kamu dapat menghukum diri sendiri lepaslah anda dari hukuman orang lain.

Kesenangan tubuh itu terletak pada sedikit makan, kesenangan jiwa terletak pada sedikinya perbuatan kejahatan, kesenangan hati terletak pada sedikitnya kepentingan dan kesenangan mulut terletak pada sedikitnhya pembicaraan.

Kekuatan itu tidak akan dapat mengalahkan kebenaran melainkan kebenaranlah yang akan dapat mengalahkan keuatan.

Kesederhanaan dan tenang dalam menhadapi sesuatu adalah dasar dari moral atau tingkah laku.

Kalau hendak tahu kesalahan orang, tanyalah pada musuhnya, kalau hendak tahu kebaikan orang, tanyalah kepada kawannya. Kerana ada yang salah dibenarkan, dan yang benar disalahkan, tergantung sama ada dibenci dan disayangi.

Lebihkan yang lima dari yang lima:

• Lebihkan susah dari senang.
• Lebihkan bangun dari tidur.
• Lebihkan bekerja dari duduk.
• Lebihkan sabar dari marah.

Lihatlah kepada diri sendiri, sehala perubahan yang ada menunjukkan malaikat maut telah hampir dengan kita. Kalau badan telah uzur, mata beransur kabur, gigi telah gugur, uban telah bertabur, jalan telah menekur, batuk sudah mundur dan rupa sudah luntur, semuanya itu hanya menunggu saat untuk masuk bliang kubur

Masing-masing tubuh diberikan satu alat oleh Tuhan, jasmani alatnya nafsu, rohani alatnya akal. Antara nafsu dan akal terus berperang, nafsu lebih tua dari akal, kerana itu nafsu itu lebih banyak pengalamanya dan dengan mudah dia akan dapat mengalahkan akal kecuali orang-orang yang mempunyai iman dalam hatinya.

Meskipun pujian tidak mengenyangkan, tetapi manusia selalu menyukainya. Meskipun celaan tidak merugikan tetapi manusia selalu membencinya.

Manusia yang suka menghina orang lain, pada suatu ketika hinaan itu akan kembali pada dirinnya sendiri.

Mengaku kekurangan diri adalah tangga kesempurnaan budi, keberanian yang luar biasa itu adalah berusaha terus mengisi kekurangan.

Musuh yang selalu mencela kita itu akan membuatkan kita terbangun dari kelalaian, tetapi teman yang selalu memuji-muji, selalu membuatkan kita tidak tahu diri.

Orang yang bersalah itu ibarat kayu besar yang akarnya telah putus-putus dimakan ulat, hanya menunggu saat tumbangnya, walaupun batangnya kelihatan masi kukuh.

Orang yang sedang marah-marah dan berkata kasar, bererti ia sedang menunjukkan kekasarannya dan kebodohannya.

Orang yang tidak yakin bahawa tujuannya akan tercapai, sebenarnya ia telah jatuh sebelum melangkah.

Orang yang kurang ditimpa kesulitan jiwanya akan lemah dan orang yang kurang bekerja badannya pula yang akan lemah.

Orang yang lemah selalu merasa keberatan walaupun tidak ada yang dipikulnya, sebenarnya bukan barang yang berat, fikirannya sendiri yang memberatkannya.

Pekerjaan yang dapat anda lakukan sendiri, janganlah anda meminta tolong kepada orang lain. Tiap-2 pekerjaan kerjakanlah pada masanya, pada tempatnya dan dengan caranya.

Perhiasan manuasia adalah budi, senjata manusia adalah budi, nasib manusia kadangkala yang menentukan adalah budinnya dan sejarah seseorang yang dilukiskan juga dilukiskan juga budinya.


Perbuatan yang semudah-mudahnya ialah mencela, kerana mudahnya selalu dikerjakan orang. Pekerjaan yang sesulit-sulitnya ialah memperbaiki diri, kerana sulitnya sentiasa ditinggalkan orang.

Peliharalah lidah sewaktu berbicara, kerana perkataan itu adalah semacam anak panah apabila sudah terlepas dari busutnya sukar untuk kembali lagi.

Percaya kepada diri sendiri adalah pokok segala keuntungan.
Sedangkan lambaian pucuk kelapa mengikut arah ke mana angin bertiup.

Selemah-lemahnya manusia ialah orang yang lemah menyimpan rahsia, Sekuat-kuat manusia ialah orang yang kuat menahan nafsunya.

Semulia-mulia manusia ialah orang yang suka mempebaiki kesalahan dirinya sendiri dan tunduk kepada kebenaran.

Sesuatu pekerjaan yang dicapai dengan bersusah payah itu lebih lazat hasilnya daripada suatu hasil yang diperoleh dengan mudah.
Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Orang Yang Baik Budi Pekerti | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top