Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Meniti Perubahan

Secara fitrahnya manusia dijadikan suci. Ibu bapalah yang mencorak anak-anak mereka, samada ingin menjadikan anak itu Yahudi,Nasrani,Majusi dan sebagainya. Maka beruntunglah bagi mereka yang diberi taufik dan hidayah Allah. Ada orang yang dilahirkan Islam tetapi akhirnya mereka melencong daripada agama dan ada pula yang dilahirkan dalam keluarga yang non Muslim dan akhirnya mereka memilih Islam sebagai agama dan jalan hidup.

Seringkali kita terleka dengan masa yang ada. Begitu juga dengan perbuatan yang kita lakukan. Adakah ianya disukai atau dibenci oleh Allah. Susah juga ingin memulakan bicara. Tetapi kita dapat merasainya. Termenung apa yang boleh aku lakukan, untuk memberikan penjelasan atau sekadar memberikan nasihat. Biarlah saya nasihati diri sebelum menasihati sahabat semua.

Walau ianya perkara berulang. Tidak mengapa kerana agama adalah nasihat. Ingatlah wahai diriku kau masih menghirup udara dan masih bernafas yaitu masih hidup. Taklifan belum lagi terangkat. Penjaga di kiri dan kananmu masih sudi bersamamu. Segala amal perbuatan dicatat dengan teliti. Baik mahu buruk.

Kadang-kadang Allah sengaja menguji kita dengan kebaikan atau keburukan yang kita lakukan. Bagi perkara kebaikan, beruntunglah, sekurang-kurangnya kita dapat menambah kebajikan. Dan bagaimana pula kalau diri diuji dengan keburukan. Kalau anda diuji degan melakukan dosa dan maksiat kepada Allah. Siapakah lagi yang dapat membantu anda keluar dari kegelapan. Kerana yang pastinya hanya Allah yang dapat membantu.

Ketika kawan menyisih, diri menjadi lemah dan membisu lantaran dosa, ke manakah haluan hendak di bawa. Siapakah yang dapat mendengar rintihan hati dan tempat mengadu kasih. Diri rasa terbuang dan di kelilingi seribu satu kesulitan lantaran dosa.

Adakah ada kemanisan di sebalik kepalsuan dosa yang dilakukan. Bilakah kesedaran kan hinggap di hati. Yang terselamat di bawah jagaan Allah, bersyukurlah dan teruskan perjuangan. Kerana jika anda bandingkan orang yang melakukan dosa dan maksiat dengan orang yang tidak melakukannya ibarat gelas yang bersih dengan gelas yang terisi dengan minyak hitam.

Apakah jawapan atau jalan keluar dari semua mehnah ini. Siapakah yang dapat membantu. Ketaatan kepada Allah dan Rasul perlu dipasak. Mungkin hukuman perlu diberikan kepada si abdi yang berdosa.

Tiada siapa yang dapat merubah diri kita melainkan kita sendiri yang mahu berubah. Semoga kasih Allah masih tersisa buat hamba-Nya yang berdosa. Mungkinkah peluang masih terbuka...Mengharapkan keampunan dan kasih sayang Allah. Kesusahan serta derita di dunia sebagai gantian dari terseksa di akhirat.
Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Meniti Perubahan | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top