Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Banu Umayyah Di Celah-celah Pasang Surutnya....

Oleh: Ust.Sahrulazmi Sidek

130508:selasa

Tamadun datang silih-berganti. Sehingga hari ini telah bertukar ganti datang tamadun demi tamadun. Antara tamadun-tamadun yang awal ini adalah muncul di kawasan timur tengah seperti Mesir, Iraq dan Indus. Kebanyakan tamadun-tamadun yang muncul ini hanya menyumbangkan aspek material sahaja. Kajian-kajian sarjana mengenai tamadun-tamadun ini juga lebih menampakkan kesan peninggalan seperti monunem, mata wang dan penempatan berbanding aspek insaniahnya. Ini yang membezakan antara tamadun Islam dengan tamadun-tamadun lain yang telah menjadikan elemen agama dan insaniah sebagai asas kepada pembinaan tamadun mereka.

Terdapat beberapa ciri-ciri atau kritiria untuk menentukan sesuatu ketamadunan. Antaranya:

i. Petempatan kekal

ii. Kehidupan berorganisasi

iii. Sistem pemerintahan

iv. Pengkhususan pekerjaan

v. Bahasa dan sistem tulisan

vi. Agama dan kepercayaan.

Namun persoalannya adakah ciri-ciri ini disepakati untuk sebuah tamadun. Ciri-ciri yang manakah merupakan prioriti utama dan yang lebih dominant? Selain itu adakah dengan hanya memiliki kepercayaan dan agama dianggap bertamadun walaupun ia berunsul tahyul, khurafat dan falsafah yang membingungkan akal? Walauapa pun, Islam adalah satu-satunya tamadun yang amat menitikberatkan aspek agama dan insaniah dalam menilai dan membangunkan tamadunnya.
Maka dengan itu, pendapat yang menyebut bahawa kegemilangan Islam ialah pada kurun 4H iaitu pada zaman cAbbasih adalah pandangan barat dan golongan kebendaan yang melihat sudut material di mana wujudnya ketika itu nyanyian, muzik, syair-syair cinta di samping pembinaan bangunan-bangunan, istana-istana dan muncul pendidikan seperti ilmu hadis, fekah, geografi dan berlaku penterjemahan.

Jika dikira tamadun Islam ialah peningkatan dan kemajuan yang dicapai oleh umat Islam dalam semua aspek kerohanian dan kebendaan maka zaman Mekah, Rasul SAW telah membangunkan aspek kerohanian ini. Kegemilangan tamadun Islam bukan pada kebendaan tetapi kerohanian. Penekanan unsur kerohanian inilah yang membezakan dengan tamadun-tamadun lain. Bahkan ia menjadi paksi utama dan punca pasang surut atau turun naik sesuatu tamadun.

Barangkali jika kegemilangan kebendaan dan pembangunan material yang menjadi kayu ukur kegemilangan tamadun Islam maka zaman Rasulullah SAW khasnya zaman Mekah, zaman Khulafa’ ar-Rasyidin dan mungkin awal Banu Umayyah tidak dianggap zaman tamadun Islam kerana era ini belum memperlihatkan kecermerlangan kebendaan. Sebaliknya ia muncul pada era cAbbasiah khasnya pada zaman Harun al-Rasyid iaitu 170-193H iaitu lewat 150 tahun selepas kewafatan Nabi SAW sedangkan kurun pertama iaitu 100 tahun terawal diiktiraf sebagai sebaik-baik kurun.



Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Banu Umayyah Di Celah-celah Pasang Surutnya.... | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top