Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Hiasilah iman kamu.

Hiasilah iman kamu.
Friday, April 04 @ 11:51:11

Artikel agama oleh LIM CHUAN HING ABDULLAH (Adun Titi Serong)

Daripada Abu Hurairah r.a. , bersabda Rasulullah saw, Akan datang suatu zaman seseorang tidak kisah dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau haram (HR. Muslim).

Keringnya angin gurun akan membuat debu berterbangan dengan mudah ketika sedikit saja tersentuh tiupan angin. Musnahnya bukit atau gunung akibat pepohonan ditebang tanpa kawalan akan melongsorkan tanah dengan mudahnya ketika sedikit saja tersentuh air. Namun akibat-akibat buruk dari tandusnya gurun dan gunung tidak dahsyat dibandingkan dengan kedahsyatan tandusnya hati dari iman.

Tandusnya hati manusia dari keimanan akan menimbulkan musibah lebih dari seluas gurun atau sebesar bukit atau gunung. Tidak ada lagi penahan ketika godaan sedikit saja mendatang. Di saat tandusnya hati, manusia akan menghalalkan sesuatu tanpa batas untuk memenuhi hawa nafsu. Sehingga akibat buruknya akan mencapai seluas suatu kawasan atau wilayah dan menimbulkan masalah secara langsung dan tak langsung sebanyak rakyat di sebuah negara atau bahkan dunia.

Sebagaimana gunung yang tetap tandus bila tidak diusahakan dengan tanaman yang baru, demikian juga hati yang tetap gersang. Hati akan terus kosong, sehingga tanaman kebenaran dan kebaikan tidak akan pernah bertapak di sana . Oleh karena itu, hati perlu terus disirami dengan keimanan, ditanami kebaikan, serta dipupuk dengan nasihat-nasihat. Dan tidak ada orang yang paling mampu melakukan itu semua, kecuali diri kita sendiri dengan mengharap pertolongan Allah SWT.

Demikianlah tandusnya keimanan yang akan membawa padah ke neraka Allah yang amat dasyat, oleh itu selamatkan dia dari terus tandus.

Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Hiasilah iman kamu. | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top