Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



Piket besar-besaran kakitangan bank tuntut bonus, kenaikan gaji

Piket besar-besaran kakitangan bank tuntut bonus, kenaikan gaji
Roy Rasul/Muhammad Nor
Sat | Nov 03, 07 | 3:03:41 pm MYT

KUALA LUMPUR, 3 Nov (Hrkh) - Kira-kira 13,000 kakitangan bank yang terdiri daripada ahli Kesatuan Pekerja-Pekerja Bank Kebangsaan (NUBE) mengadakan piket besar-besaran di hadapan Menara Maybank, Jalan Tun Perak di sini sejak pagi tadi.

Mereka yang datang dari seluruh pelusuk tanah air menuntut pihak majikan memberikan bonus dan kenaikan gaji di samping melahirkan rasa tidak puas hati terhadap layanan majikan ke atas mereka.

Suasana di hadapan Menara Maybank menjadi hiruk pikuk dengan laungan peserta piket "We want bonus" beserta hon kereta lalu lalang yang memberikan sokongan kepada mereka.

Bagaimanapun keadaan masih terkawal dengan bantuan pihak polis dan RELA yang yang ditempatkan di situ untuk mengawal keadaan.

Menurut jurucakap piket berkenaan, J. Solomon yang juga Setiausaha Agung NUBE, pada pukul 2.45 peserta yang beragama Islam (lelaki dan perempuan) akan berarak ke Masjid Jamek berdekatan untuk mengadakan solat hajat.

Selain itu beliau juga berkata bahawa piket yang serupa akan terus diadakan sekiranya pihak majikan tidak mengambil sebarang tindakan terhadap tuntutan yang dibuat selama ini.

Turut kelihatan dalam piket tersebut ialah Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Syed Shahrir Syed Mohamud, Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (Keadilan), Tian Chua dan wakil beberapa NGO seperti Jerit dan lain-lain.

Dalam ucapannya di piket tersebut Syed Shahrir menyeru supaya pihak bank segera memenuhi tuntutan yang dibuat dan menggesa Menteri Sumber Manusia Dato' Dr Fong Chan Onn segera campur tangan bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: Piket besar-besaran kakitangan bank tuntut bonus, kenaikan gaji | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top