Aktiviti



Kuliah Bulan April 2010



19-04-2010 -Fiq Daulah
Ust. Zamri Syafik


21-04-2010 -Sifat 20
Ust. Dr.Zulkifli Mohammad Al Bakri



Muslimin Muslimat Dijemput Hadir


Hadis Pilihan



Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."
(riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan **** (setelah mati)". (Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad



"Minyak naik antara 30 ke 40 sen"

"Minyak naik antara 30 ke 40 sen"
Wednesday, 28 November 2007

INSTITUT Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) berkata kerajaan seharusnya hanya memindahkan sebahagian daripada bebanan kenaikan harga minyak kepada pengguna.

"Dengan keadaan itu, kenaikan tidak akan menjadi sebegitu tinggi seperti yang dilihat di beberapa negara lain," kata Pengarah Eksekutifnya, Datuk Dr Mohamed Ariff Abdul Kareem pada Persidangan Tinjauan Ekonomi Nasional 2008-2009 di Kuala Lumpur, semalam.

Beliau berkata, harga runcit minyak dan gas negara berada di kedudukan kedua terendah di dunia dan masih ada ruang untuk pengubahsuaian harga.

"Saya yakin kerajaan akan bertimbang rasa," katanya.

Mengenai berapa banyak subsidi dijangka dikurangkan, Mohamed Ariff berkata: "Ia bergantung kepada berapa banyak yang kerajaan mampu lakukan.

"Harga minyak tinggi juga bermakna pendapatan tinggi bagi kerajaan yang bermakna ia masih mampu menyerap sebahagian daripada kenaikan."

Mengenai berapa banyak harga minyak yang dijangka dinaikkan, beliau berkata: "Kemungkinan antara 30 sen dan 40 sen."

Beliau berkata harga minyak dijangka terus kekal tinggi.

"Selain faktor penawaran dan permintaan, faktor lain yang membawa kesan kepada harga ialah ketegangan di negara pengeluar minyak. Harga dijangka terus tinggi buat masa ini dan mungkin melepasi paras AS$100 satu tong," katanya.

Mohd Arif berkata, subsidi bahan api tidak boleh terus ditanggung.

"Kerajaan juga merancang mengimbangi akaun dengan mengurangkan jumlah defisit bajet. Jika ia tidak menaikkan harga bahan api, defisit bajet akan dilebarkan. Jadi kenaikan harga bahan api dijangkakan," katanya.

Beliau berkata, kenaikan harga bahan api akan membawa kepada inflasi yang tinggi. - Bernama
Related Posts with Thumbnails

0 ulasan:

 
Copyright @ 2008 DarulMujahidin: "Minyak naik antara 30 ke 40 sen" | Design By iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top